Nya kvittolagen – kravet på att spara papperskvitton slopas

Från och med 1 juli 2024 har svenska företag möjlighet att helt övergå till digital arkivering av kvitton och andra räkenskapsdokument. Vi skrev tidigare om lagförslaget och nu har beslutet om den nya kvittolagen äntligen klubbats igenom av Riksdagen, vilket innebär att företag inte längre behöver spara originaldokument i pappersform.

Idag måste du behålla dina pappershandlingar i minst tre år efter räkenskapsårets slut, även om du har laddat upp dem till ett digitalt bokföringsprogram. Om du inte laddar upp pappershandlingen digitalt måste du behålla det i minst sju år efter räkenskapsårets slut. Den nya lagen, som träder i kraft den 1 juli 2024, innebär att i framtiden kan du slänga dina pappershandlingar direkt efter att du har laddat upp dem digitalt, vilket markant minskar den administrativa bördan och främjar en mer hållbar hantering. Digitala kvitton kommer nu att vara fullt tillräckliga för bokföringsändamål. Du måste dock fortfarande ha räkenskapsinformation tillgänglig digitalt i sju år efter räkenskapsårets slut.

Denna förändring förenklar inte bara bokföringsprocessen utan bidrar även till minskad pappersanvändning, vilket är ett steg mot en mer miljövänlig och effektiv verksamhet. Företag kan nu alltså använda digitala arkiveringssystem utan att oroa sig för lagliga hinder.

Genom att möjliggöra digital lagring av bokföringsdokument, kan du som företagare dessutom dra nytta av förbättrad säkerhet och åtkomst till dina arkiv. Digitala system underlättar snabbare och enklare sökning samt delning av dokument som i sin tur ytterligare effektiviserar verksamheten.

Läs mer om våra redovisningstjänster och digitala lösningar här eller kontakta oss så berättar vi närmare om hur du kan digitalisera din verksamhet.

Copyright © 2024 | Berg & Nerman AB